Nieuwsbrief

Zonder nieuws geen nieuwsbrief

Dat is toch logisch zou u denken. Nee, helaas. Nieuwsbrieven worden vaak verward met een Direct Mail. Waar het bij een Direct Mail vooral gaat om het aansporen van de lezer tot een (commerciële) actie. Daar gaat het bij een Nieuwsbrief vooral om het verspreiden van nieuws. Soms gaan deze twee eigenschappen samen. Maar vaak ook niet.

Direct resultaat? Ga dan naar Direct Mailing – de directe Actie-Reactie Tool

Wie, Wat, Waar, Waarom en Hoe

Een nieuwsbrief is bij uitstek een tekst waarop de Wie, Wat, Waar, Waarom en Hoe regel van toepassing is. De lezer verwacht het antwoord op al deze vragen terug te vinden. Hij wil niet alleen weten Wat het grote nieuws is. Hij is ook geïnteresseerd in de locatie bijvoorbeeld. Vindt het bij hem in de omgeving plaats of juist niet? En Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Wat heeft hiertoe geleidt?

De nieuwsbrief – vaak een kwestie van Long Sales

Nieuwsbrieven zijn soms best kostbaar. Het vraagt een investering in een goede tekst. Vaak gebaseerd op een Marketing Campagne Strategie. De techniek moet klaar worden gezet. De database gevuld met adressen. En zo meer. Het is daarom fijn wanneer u er wat voor terug krijgt. Het is echter een misvatting dat een nieuwsbrief altijd direct nieuwe klanten oplevert. Veel vaker komt de Return on Investment (de ROI) pas veel later terug. Want nieuwsbrieven bouwen boven alles aan de relatie met de klant. Zij versterken uw corporate identiteit. Zodat de lezer later, wanneer hij werkelijk behoefte heeft aan uw diensten, aan u denkt en klant wordt.

Bijkomend voordeel: Leer uw klant kennen

Toch is het opstellen en versturen van een nieuwsbrief nooit voor niets. Het is namelijk bij uitstek een middel om uw klant beter te leren kennen. Door de informatie en de mogelijkheid tot doorklikken goed meetbaar te maken komt u al snel meer te weten over uw bezoeker. Zo kunt u onder meer de informatie zo aanbieden dat de klant u door zijn klikgedrag vertelt waar zijn interesse naar uit gaat. Of hij het interessant vindt voor zijn eigen Business of dat hij iemand denkt te kennen voor wie de informatie relevant is.

Uitermate geschikt als Marktonderzoek Tool

Een nieuwsbrief kan om die reden – net als bijvoorbeeld Adwords, de gesponsorde versie van Google – goed worden gebruikt om marktonderzoek te doen. Om voordat u beslissingen neemt onderzoek te doen naar het gedrag en de behoefte van uw doelgroep. De resultaten onthullen u dan of een bepaalde keuze verstandig is of niet. Of deze rendabel is of niet. Of dat u uw product beter op een andere manier kunt verpakken. Niet alleen letterlijk maar ook in de manier waarop het wordt beschreven en de argumenten waarmee u het aan de man brengt.

Weten of een Nieuwsbrief voor u interessant is?

Bel of Mail GLOBAL LEXIS | Freelance Tekstschrijver