Mooie teksten volgen een heldere structuur

Waarom spreekt de ene tekst de lezer wel aan en de andere niet? We denken al snel dat dit te maken heeft met het onderwerp van de tekst. Of het aansluit bij onze persoonlijke informatie behoefte. Maar is dat wel zo? Ja en nee. GLOBAL LEXIS | Freelance Tekstschrijver weet als geen ander dat teksten veel aantrekkelijker worden wanneer ze zijn gebaseerd op een bepaalde structuur. De meest bekende is de Wie, Wat, Waar, Waarom en Hoe structuur.

Wie, Wat, Waar, Waarom en Hoe

 

Websitestructuur

Websitestructuur

Lezers lezen vaak helemaal niet. Ze scannen een tekst. Op zoek naar informatie. Dat doen ze om tijd te besparen. De gemiddelde lezer is geen taalliefhebber. Taal is slechts een middel om mee te communiceren. Om kennis en informatie over te dragen. Een reactie uit te lokken. Of een gevoel of emotie over te dragen. De belangrijkste informatie waar een lezer naar op zoek is komt overeen met Wie, Wat, Waar, Waarom en Hoe.

Wie is de schrijver, tot wie richt hij zich en over wie gaat het

Mensen zijn primair geïnteresseerd in andere mensen. Ze scannen een tekst dus ook op de aanwezigheid van mensen. Mensen zoals zij zelf. Of mensen uit een groep waartoe zij ook zouden willen behoren. In een sneltreinvaart analyseren zij over wie het gaat. Wie het zegt en of de tekst wel voor hen bedoeld is. Net als in de grammaticalessen van vroeger.

Wat: Het belangrijkste ingrediënt van elke tekst

Het Wat is het belangrijkste gedeelte van elke tekst. Wat wil de schrijver nu eigenlijk zeggen? Wat heeft hij de lezer te bieden? Wat is zijn boodschap? Zijn doel? Zijn visie? Zijn missie? Zijn verhaal? Het maakt niet uit of het om een literair verhaal gaat of een commerciële webtekst. Lezers kunnen niet wachten tot zij het Wat gevonden hebben. Vandaar dat dit bij webteksten bovenaan staat. Schrijvers willen de lezer immers vasthouden.

Waar speelt het zich af of waar vind ik wat ik zoek

Zodra de interesse is gewekt en de lezer een stukje dieper is gezakt in de Sales Funnel, wil hij meer. Hij wil het product kopen. Er meer over lezen. Naar de dichtstbijzijnde winkel bij hem in de stad. De lezing bezoeken waar dieper op zijn geliefde onderwerp wordt ingegaan. Het Waar geeft de lezer vooral veel praktische informatie. Informatie die hij nodig heeft om tot actie over te kunnen gaan. Het doel van veel teksten.

Waarom zou de lezer zich moeten laten verleiden?

Helaas verloopt de stap van interesse naar actie niet altijd even vloeiend. De lezer werpt zelf – bewust of onbewust – allerlei tegenargumenten op. Hij heeft de nadelen vaak beter onthouden dan de voordelen en draagt deze met zich mee. Als tekstschrijver moeten we hem een handje helpen en vertellen waarom het juist in zijn voordeel werkt om toch een volgende stap te nemen. Door de Unieke Verkoop Argumenten (USP’s) overtuigend te brengen zal hij zich sneller laten verleiden.

Hoe kan de lezer tot actie over gaan?

Het is bijna zo ver. De lezer is overtuigd. Hij voelt zich geroepen tot de volgende stap. Hij laat het niet bij het lezen van een tekst maar wil graag tot actie over gaan. Hij heeft de voordelen op hemzelf toegepast en wil meer. Een belangrijk onderdeel van een goede tekst is dan ook het helpen van de lezer. Een stukje gebruiksvriendelijkheid. We vertellen hem hoe hij contact op kan nemen. Hoe hij kan bestellen. Of bij een literair verhaal hoe het verhaal afloopt.

Tekstschrijven in de praktijk

Prachtige structuur, niet waar? Het klinkt allemaal zo logisch. Dat komt natuurlijk mede omdat deze tekst bij uitstek voldoet aan zijn eigen theorie. Maar ook omdat allemaal zijn opgevoed met teksten die volgens dit principe zijn geschreven. Aan de kant van de tekstschrijver is het soms toch best lastig zo deze structuur toe te passen. Het kan dan helpen om de volgorde los te laten. En te kiezen die beter past bij de doelstelling van de tekst. Het kan ook helpen om deze structuur niet alleen op tekst niveau toe te passen maar ook op alinea niveau. Door per alinea het Wie, Wat, Waar, Waarom en Hoe te vermelden. Tekstschrijven wordt dan een simpele invuloefening.

Laat vrijblijvend jouw teksten beoordelen door een professioneel schrijver

Misschien vraag jij je na het lezen van jouw teksten af of je het zelf goed hebt toegepast. GLOBAL LEXIS | Freelance Tekstschrijver bekijkt jouw tekst graag. In enkele seconden vertelt zij jou waarom jouw tekst wel of niet werkt. Hoe je de conversie kunt verhogen door meer gebruik te maken van Wie, Wat, Waar, Waarom en Hoe. Heb je zelf een commerciële tekst geschreven die je graag beoordeeld zou zien? Stuur hem dan eens naar info@freelancetekstschrijver.nl

P.S.: GLOBAL LEXIS | Freelance Tekstschrijver geeft regelmatig uitleg over het schrijven van commerciele teksten. Webteksten en traditionele reclame teksten. Meldt je daarom aan bij één van vele de Social Media toepassingen.

One Comment »

Leave your response!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.